Een strategische analyse is een continue proces dat blijvende aandacht verdient. In tijden waarin onzekerheid de boventoon voert in economische ontwikkelingen staat menig ondernemer voor een groot dilemma: investeren, consolideren of inkrimpen. Vaak is dit ook een aanleiding voor de ondernemer om op zoek te gaan naar een wijze om de risico’s te beperken. Inzicht krijgen in de rendement mogelijkheden van uw bedrijf, met een risico inventarisatie, SWOT-analyse, is dan een mogelijke eerste stap.
Inzicht wordt ook verkregen uit de managementinformatie en uit de bedrijfsanalyse en financiële planning. Dit eventueel aangevuld met alle relevante (financiële) kengetallen. Bij veel ondernemingen is bruikbare en betrouwbare managementinformatie regelmatig nog een groot gemis. Juiste en tijdige informatie over de gang van zaken over de afgelopen maand of kwartaal is noodzakelijk, aangevuld met toekomstgerichte informatie of niet-financiële informatie over de performance.
De onzekerheid over de toekomst kan echter al voor een groot gedeelte worden weggenomen door een goed en tijdig inzicht in de prestaties van uw eigen organisatie. Door bewust om te gaan met het verkregen inzicht in de organisatie is het bovendien mogelijk om de winstgevendheid te verbeteren. Inzicht verkrijgen in de ontwikkeling van omzet, kosten en liquiditeit over de perioden heen, alsmede budgetteren, plannen en begroten, kunnen behulpzaam zijn.
Welke werkzaamheden worden zelf uitgeoefend en welke worden uitbesteed. Welke veranderingen leveren extra werkkapitaal op. Is de 80-20 regel van toepassing. Wat volgt uit de SWOT-analyse. Is een hefboom te creëren. Etcetera. Relevante vragen die voor een groot gedeelte beantwoord kunnen worden met de nieuw verworven inzichten. De financiële vertaling naar de begroting en het afzetten ervan tegen de realisatie blijft echter noodzakelijk om voortschrijdend inzicht te behouden.
Ook is het belangrijk kennis te verkrijgen van uw eigen persoonlijke toekomstplannen. Ook wat uw persoonlijke situatie is of wordt. Dit dient mede geïmplementeerd te worden in het uiteindelijke advies.